Heftige avonturen met het eind in zicht! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Dorien en Debora - WaarBenJij.nu Heftige avonturen met het eind in zicht! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Dorien en Debora - WaarBenJij.nu

Heftige avonturen met het eind in zicht!

Door: Dorien

Blijf op de hoogte en volg Dorien en Debora

29 April 2016 | Curaçao, Willemstad

Daar zijn we dan: aanbeland in de laatste week van ons avontuur hier op Curaçao. Op het moment dat ik deze blog schrijf is het hier nog woensdag, Koningsdag. Nog één volle dag en dan zullen we aanstaande vrijdag weer terug vliegen naar Nederland. Dat wordt nog een hele reis, want we moeten zo’n 6 uur (!!!!) wachten op het vliegveld van Aruba, omdat we een tussenstop hebben. Maar daar gaan we het nu nog even niet over hebben, eerst maar eens vertellen over gebeurtenissen na de vorige blog.
We hebben de afgelopen tijd hard gewerkt aan ons onderzoek op een nieuwe werkplek: de bibliotheek van Curaçao. We waren er een beetje klaar mee om steeds met een (warme) laptop op schoot te werken of in de zon buiten. Tijdens een bezoekje aan de bieb kwamen we erachter dat we daar ook konden werken, in de airco! Echt een uitkomst. We hebben daar dan ook vele uren gezeten om te werken aan onder andere onze focusgroepbijeenkomst en eindpresentatie. Deze zijn beide inmiddels achter de rug en we hebben de presentatie afgesloten met een 9! Echt een fijn idee dat we dit goed hebben kunnen afsluiten en de medewerkers tevreden zijn. Dus op naar de laatste loodjes van het onderzoek in Nederland.
Ondertussen zijn twee van mijn zussen overgevlogen naar Curaçao en met hen hebben we tussendoor een hoop leuke dingen gedaan. We hebben hen kennis laten maken met de batido’s (de fruit smoothies waar we het de vorige keer over hadden) en ook bij hen vallen die goed in de smaak! De Batidoman maakt waarschijnlijk een hoop winst door ons, want voor elke prestatie belonen we onszelf met een Batido. We houden onszelf maar voor dat het vooral erg gezond is en het daarom wel mag ;).
Ook hebben Debora en ik gewindsurft op het Spaanse water. Echt heel vet om te doen! We kregen eerst les ‘op het droge’ en daarna mochten we op het water oefenen. We hebben een hoop moeten peddelen met de plank, omdat we weer eens uit de bocht vlogen tijdens het surfen.. Maar toch hebben we aan het eind nog heel wat heen en weer kunnen surfen en vonden we het nog best wel goed gaan. We gaan dit zeker nog eens doen in Nederland!
Onze armen hebben we nog eens verder getraind tijdens het kajakken. Er stond toen echt super veel wind, dus erg ver zijn we niet gekomen. Maar leuk om het water eens op die manier te bekijken! Ook hebben we afgelopen zondag nog een bootje gehuurd en zijn we daarmee het Spaanse water rond geweest (ook op de plekjes waar we met de kajak niet aan toe kwamen).
Naast alle watersporten zijn we met de zussen ook nog naar de Blue Room geweest, wat dit keer wel heel avontuurlijk was. We zouden met de auto van de zussen, die hebben net als ons ook een Kia Picanto, maar dan een automaat. Toen we aan kwamen rijden vroeg de eigenaar nog of we met die auto ook het park in zouden gaan. ‘Ja hoor’, zeiden we ‘dat hebben we de vorige keer ook gedaan!’ De vrouw keek daarop wat twijfelachtig maar liet ons toch door. Ze vertelde dat er naast de Blue Room ook nog een aantal mooie strandjes te zien waren op het park. Volgens haar was dit echt een aanrader. Hier waren Debora en ik ook nog niet geweest, dus dat leek ons wel wat. Bij het park aangekomen zijn we eerst maar naar de Blue Room gegaan: wat overigens super mooi was! We hebben er weer veel kunnen snorkelen en van een rots af kunnen springen. Daarna reden we door naar een strandje. Dit pad was wat hobbeliger dan naar de Blue Room, maar we dachten: die Kia kan dat wel aan! Dus, wij het strandje bekijken en hop, weer terug naar de auto. Tijdens de autorit moesten we een stukje omhoog (over een hele kleine hobbel, echt!) maar daar kwam die Kia natuurlijk niet overheen. Ook niet na twee of drie pogingen. De motor leek oververhit te raken, dus zijn we snel de auto uit gegaan en hebben de motor laten afkoelen. We zaten echt in de middle of nowhere, zonder iemand goed te kunnen bereiken. Dus, survival-achtig als we zijn bedachten we een heel strategisch plan: motor laten afkoelen, iedereen behalve de chauffeur de auto uit, het nemen van een lange aanloop en vooral keihard duwen! En daarmee kwamen we bij poging nummer vier. Iedereen stond startklaar, één van de zussen startte de motor en racete, met een lange aanloop, (gelukkig) zo de hobbel over. Yesss, gelukt! De auto heeft wel wat sporen achter gelaten en lijkt zo nu en dan een beetje kuren te hebben, maar we waren allang blij dat we weer verder konden!
We hebben ook nog wel dingen kunnen doen die niet zo spannend waren, zoals het bekijken van de grotten van Hato. Deze waren overigens wel super mooi van binnen! We kregen een rondleiding en hebben zo de hele grot goed van binnen kunnen bekijken. We hebben daarvoor bij de grot nog een tour gemaakt door een soort tuin met verschillende planten en bomen, dus heb je nog een vraag over een boomsoort hier op Curaçao? Stel hem dan gerust, want wij weten het antwoord! ;)
Nou vandaag is het dus Koningsdag en dat wordt hier uitgebreid gevierd! Er werd ons verteld dat het erg leuk is om dan naar Willemstad te gaan en dat er super veel uitverkoop is. En laat dat nou net iets zijn waar vrouwen wel van houden. We hebben dan ook een hoop leuke spulletjes gekocht en natuurlijk mooie souvenirtjes. Dus die gaan mee de koffer in!
We hebben allebei zin om naar huis te gaan, alhoewel het ook wel dubbel is nu we hier nog maar een paar dagen zullen zijn. De zee, het strand en de leuke mensen hier zullen we namelijk erg gaan missen! Net als de bbq express natuurlijk, de batido’s, het eten bij het achtertuintje, de mooie plekjes aan Westpunt, het warme weer, altijd in korte broek kunnen lopen en de relaxte cultuur (alhoewel dit ook wel eens frustraties oplevert). Maar de Hollandse stamppotjes, gele vla en natuurlijk onze lieve vrienden en familie in Nederland worden ook heel erg gemist. Daarom worden de laatste uurtjes al voorzichtig aan afgeteld :)

Tot gauw in Nederland!

• 29 April 2016 - 11:56