Lekker eten, leuke mensen en er komt bezoek! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Dorien en Debora - WaarBenJij.nu Lekker eten, leuke mensen en er komt bezoek! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Dorien en Debora - WaarBenJij.nu

Lekker eten, leuke mensen en er komt bezoek!

Door: Dorien

Blijf op de hoogte en volg Dorien en Debora

28 Februari 2016 | Curaçao, Willemstad

Zo, daar zijn we weer. Een nieuw verslag! Inmiddels zijn we bijna 4 weken op Curaçao en is er dus weer genoeg te vertellen…
Allereerst maar eens het serieuze deel: ons afstudeeronderzoek. Wat betreft het plan van aanpak hebben we veel feedback te verwerken gehad, inmiddels is er weer een versie ingeleverd. Afgelopen week zijn we begonnen met het afnemen van de interviews. Eerst zou het al bijna niet door gaan, we kwamen namelijk aan op de school en toen bleek dat alle leerkrachten aan het staken waren en dus niet op school zouden komen. Er waren maar een paar leerlingen aanwezig en de logopediste, remedial teacher en mevrouw Gisela waren er ook. We hebben toen de interviews omgewisseld, zodat we wel gewoon konden starten. Het doen van interviews gaat op onze school heel flexibel. Het maakt niet uit op welk moment van de dag we komen voor de interviews, de kinderen worden gewoon in een lokaaltje verderop gezet zodat de leerkracht de tijd heeft antwoorden te geven. Grappig om te zien en wel weer handig voor ons onderzoek! De interviews zelf verliepen goed. Het is interessant te horen hoe leerkrachten hier aan het werk gaan en we hopen er genoeg informatie uit te kunnen halen.
Niet alleen voor het onderzoek werken we hard, maar ook in ons appartement gebeurt van alles. Afgelopen week hebben we de boel maar eens flink op z’n kop gezet. Het was tijd voor een schoonmaakbeurt! Zoals we eerder vertelden is er ontzettend veel zand uit de Sahara woestijn dat door de wind in ons appartement terecht komt. Je kunt je misschien wel voorstellen hoe dat er dan uit gaat zien op een witte vloer… We hebben dus het hele huisje gepoetst en het resultaat mocht er zijn! Alleen het tempo moet hier wel echt even een tikje lager hebben we gemerkt. Van alleen vegen en dweilen zweet je je al kapot. We begrijpen daardoor steeds beter waarom de meeste Antillianen zo rustig aan doen 
’s Avonds doen we trouwens heel vaak spelletjesavonden met Esther en Esther. We spelen een hoop Ligretto, koehandel en doen of waarheid. Ook gaan we samen af en toe naar leuke feestjes.
Er zijn hier erg veel plekken waar je leuk uit kan gaan op het strand! Vaak is er een mix van Antilliaanse en voornamelijk Nederlandse mensen, heel gezellig. We hebben al heel wat mensen ontmoet daar! Donderdag zijn we ook nog uit eten geweest bij Zanzibar, een restaurant in Jan Thiel. Heerlijke pizza’s! En om nog even met eten door te gaan, Debora en ik reden laatst van onze afstudeerinstelling weer terug naar huis en hadden geen lunch bij ons. We zagen aan de kant van de weg een truck: ‘Grote berg patat’. Die naam trok ons wel aan. En wat hebben we lekker gegeten daar! Super Nederlands natuurlijk, patatje oorlog en frikandellen, maar onwijs lekker. Je hebt hier op Curaçao heel veel foodtrucks aan de kant van de weg staan. Er worden smoothies en juices verkocht, maar ook heel veel lekker eten! Dus daar zullen we ook vaak nog langs gaan denk ik ;)
Verder zijn we vandaag, het is zondag namelijk, naar de Emma kerk geweest. Dit is een Nederlands gesproken protestantse kerk. Er was toevallig een doopdienst, dus dat was wel leuk om te kunnen vergelijken met de diensten in Nederland zelf die we gewend zijn. Na de dienst werden we uitgenodigd wat te drinken in een ruimte naast de kerk. We hebben daar nog even staan kletsen met een aantal mensen uit de kerk. Ze zijn ontzettend gastvrij en vriendelijk en vinden het heel leuk dat we deze diensten meemaken in de kerk.
Vanavond gaan Debora en ik een vriendin van mij ophalen van het vliegveld. Zij heet ook Esther, om het nog even ingewikkelder te maken. Onwijs leuk dat ze komt en dat we haar dingen kunnen laten zien van het eiland. Jullie zullen misschien wel denken: waarom lezen we niks over tripjes of excursies die ze maken? Nou die stellen we dus een beetje uit totdat vrienden en familie hier op Curaçao komen, zodat we ook veel samen kunnen doen. We hebben er al heel erg veel zin in en als het zover is komt er natuurlijk weer een uitgebreid verslag van de dingen die we hebben gedaan! Debora is trouwens op het moment dat ik dit typ aan het skypen met haar opa en oma en zusje. Ze heeft net te horen gekregen dat haar opa en haar zusje ook naar Curaçao komen, super leuk! Dus dat wordt een gezellige tijd de komende weken 

Nou, until next time. Ayo!

• 29 Februari 2016 - 09:22

Fam. Van Doorn:

Maandagmorgen 29 febr. 2016 (schrikkel dag)

Nog met het Skype gesprek van gisteren in onze gedachten, krijgen we nu al het verslag ervan.

Het is voor ons een openbaring wat er met contact houden met elkaar allemaal mogelijk is.

Een vraag: Ik heb een grote tas waar de bagage in zit. Maar die kan niet op slot.

Is dat een bezwaar? Als ik soms in een hotel ga verblijven is het dan wel gewaagd wanneer de

tas niet op slot kan.?

Nu we merken dat contact houden met elkaar zo makkelijk is, gaan we de vragen van onze

kant maar via deze manier stellen.

Je kunt het wel fijn vinden dat er bezoek komt, maar het geeft ook een heleboel

rompslomp (wat een raar woord is dat eigenlijk)

Van Samuël geleerd hoe we jullie verslagen in een grotere letter kunnen lezen.

Want voor ons was het in de oorspronkelijke letter moeilijk te lezen.

Door jullie toedoen worden wij weer wijzer!!!!!!!!!!!!!!!

O en O.

• 01 Maart 2016 - 21:31

Theo Pieter De Jong:

Dag dames,

leuk om weer te lezen!
    En als dominee ben ik natuurlijk helemaal blij met jullie kerkbezoek... ;-)

Heb het goed daar!
    En geniet van het vooruitzicht en straks van het bezoek,

succes met jullie onderzoek!

Vriendelijke groet,

Theo Pieter de Jong